Emi blogt over…De Nationale Voorleesdagen

23 januari 2018

“We gaan vandaag een boekje lezen. Welke zal ik kiezen?” vraag ik aan de kinderen van mijn groep. Eigenlijk weet ik het antwoord al. Ze zijn gek op het boekje “Piep wil oversteken”, van Fleur van der Weel. In dit verhaal wil Piep oversteken, maar moet hij wachten tot het stoplicht groen is. Op elke bladzijde herhalen we de vraag of Piep al mag oversteken. De kinderen leren het verschil tussen het rode en groene stoplicht en roepen zo hard ze kunnen welke kleur het stoplicht heeft.

Kids First COP groep Nationale Voorleesdagen 2018

Voorlezen is een dagelijks terugkomend onderdeel in het programma op het kinderdagverblijf. ’s Ochtends na het fruitmoment, of ’s middags na het drinkmoment zoeken we vaak een boekje uit. De kinderen zitten dan om tafel en schuiven naar het puntje van hun stoel om ademloos naar het verhaal te luisteren. Voorlezen doen we ook tijdens een rustig momentje in het vrij spelen, als een kind bijvoorbeeld zelf een boekje uit de kast pakt en vraagt of we het boekje kunnen lezen. Dan nestelen we ons op de bank en dan komen er altijd wel een paar kinderen meeluisteren. Als de kinderen een verhaal al kennen, vertellen ze maar al te graag wat er gaat gebeuren. Soms is een verhaaltje al zo vaak gelezen, dat kinderen zelf ook het boekje pakken en elkaar gaan “voorlezen”. Dat is de kracht van herhaling. Het is prachtig om deze interactie tussen de kinderen te zien.

Van 24 januari t/m 3 februari vinden de Nationale Voorleesdagen plaats. In deze week staat voorlezen centraal en kunnen kinderen gratis lid worden van de bibliotheek.

Even een paar weetjes. Met 15 minuten per dag voorlezen stimuleer je de taalontwikkeling van een kind al enorm. Wist je dat het belangrijk is om letterlijk voor te lezen wat er geschreven staat? Soms staan er best moeilijke woorden in een verhaal. Vorig jaar hebben mijn collega’s en ik de cursus “Interactief Voorlezen” gevolgd. Daarin kwam naar voren dat veel mensen die moeilijke woorden overslaan. Niet doen! Juist door die moeilijke woorden voor te lezen, leert een kind ze kennen en herkennen in de context van het verhaal. En daarmee gaat de woordenschat vooruit. Kinderen willen vaak elke keer dezelfde verhaaltjes horen. Daardoor leren ze extra goed begrijpen waar een verhaaltje over gaat. Het boekje moet uiteraard wel geschikt zijn voor de leeftijd. Nieuwe verhaaltjes spreken kinderen het meeste aan, als het over herkenbare thema’s gaat. De boeken uit de Voorlees top 10 zijn daar mooie voorbeelden van.

Het Prentenboek van het jaar 2018 is geworden “Ssst! De tijger slaapt” van Britta Teckentrup. In “Ssst! De tijger slaapt” willen de dieren de tijger niet wakker maken. Maar ze ligt wel vreselijk in de weg… Gelukkig heeft Kikker een idee: met een ballon zweven ze over de tijger heen. Daarbij kunnen ze wel wat hulp gebruiken. Blaas je mee, zodat alle dieren veilig aan de overkant komen?

Dit ontzettend leuke en interactieve boek staat inmiddels op de plank bij het kinderdagverblijf waar ik werkzaam ben. Mijn collega’s en ik hebben het een aantal keer voorgelezen en de kinderen beginnen het te herkennen. Ze “helpen” druk mee de tijger in slaap te houden in het verhaal. Als ik nu vraag: “Welk boekje zal ik voorlezen?”, dan is het antwoord inmiddels dan ook: “Die met die slapende tijger!”