Groente proeven!

27 augustus 2021

PROEVEN!

Als ouders en verzorgers, maar ook als pedagogisch medewerkers, zijn we continu bezig om de kinderen te voeden met dat wat ze nodig hebben. Liefde, aandacht én de juiste voedingstoffen.
Ook op de locatie Reitdiephaven van Kids First is gezonde voeding een belangrijk thema in onze missie om een Healthy Ageing opvang te worden. Een opvang waar kinderen de basis mee krijgen om gezond oud te worden. Het eten van groenten is daarbij een belangrijk onderdeel, maar kinderen groenten laten eten gaat niet altijd zo gemakkelijk.
Gezond leren eten zit hem eigenlijk vooral in het aanbieden en herhalen. Herhalen, herhalen, herhalen. Want je lichaam moet een product zo’n 10 tot 15 keer proeven voordat de smaakpapillen gewend zijn aan een smaak. Dat zorgt ervoor dat het zinnetje “dat lust ik niet” een veel gehoorde uitspraak aan tafel is en niet alleen door de kinderen. (Al hebben we als volwassenen geleerd om dit voor ons te houden). Toch is het mogelijk om producten te leren eten. Ook als volwassenen nog!

Smaken

Kinderen hebben een natuurlijke voorkeur voor zoet. Als je terugkijkt naar de oertijd is dat logisch, want zoete producten bevatten (toen ook al) vaak een hoge hoeveelheid energie en dat was handig toen voedsel schaars was. Bitter en zuur betekende vaak dat iets giftig was, dat moest je niet zomaar eten. Nu is dat wel anders, maar daardoor moet je lichaam andere smaken als zoet leren eten. Om nieuwe smaken te leren hoef je niet veel te doen, elke keer maar één hapje proberen is voldoende. Blijf dit altijd doen want wanneer je elke keer één hapje proeft, gaat je lichaam de smaak steeds meer waarderen. En na 10 tot 15 keer proeven kun je pas beoordelen of je iets echt niet lust.

Dit betekent dat de focus aan tafel verschuift van “eet je groenten op” naar “een hapje proeven”. En dit is echt aanzienlijk minder strijd. Want dat is wel het laatste wat we willen, strijd aan tafel. Het tafelmoment is een rustmoment, een moment van samen zijn en aandacht voor elkaar waar het kind even zijn verhaal van de dag kwijt kan. Waar gelachen wordt én je kind de juiste voedingstoffen tot zich neemt om daarna weer opgeladen kan spelen en ontdekken.

Hoe zorg je er voor dat kinderen toch voedingstoffen binnen krijgen én nieuwe dingen proberen?

Een goede manier hiervoor is combineren, je combineert een door je kind goed gekeurde groente (of fruit) met een nieuwe. De goedgekeurde groente is er om op te eten, de nieuwe bied je aan om te proeven. Daar maak je dan ook geen hele portie van klaar (tenzij hij door de volwassenen wel wordt opgegeten).
Dat geldt ook voor de opvang, vaak zie je dat kinderen op de opvang wel beter eten, het meegaan met de groep helpt hierbij. Maar ook hier willen we absoluut geen strijd aan tafel. Daarom bieden we producten aan die de kinderen lusten én we bieden ze nieuwe dingen aan om te proeven, te ontdekken en te leren eten. Ook als we dat 15 keer moeten herhalen!
Je kunt thuis ook proberen om de komende tijd de aandacht niet te leggen op groenten eten, maar groenten proeven.
Vanaf nu is het dus niet dat lust ik niet maar: dat lust ik NOG niet (voor iedereen aan tafel).

Deze blog is geschreven voor Kids First door Kim Schat – Hakkenes, Healthy Ageing Architect.