Blue zones voor kinderen

24 februari 2022

Wanneer je je wel eens verdiept hebt in blue zones (zo niet, zo meer), dan zie je toch vooral die guitige ouderen voor je die super vitaal op hun 90e verjaardag werken in hun moestuin en dan afspreken met vrienden voor een klein feestje, waar ze dan al wandelend naar toe gaan. Voor wie nog niet eerder van blue zones heeft gehoord dan zal ik daar eerst even wat meer over vertellen. En ook waarom gezond oud worden eigenlijk niets met ouderen te maken heeft.

Eerst die Blue zones, dit zijn plekken op de wereld waar mensen van nature gezond oud worden. Dit doen ze niet persé heel bewust, maar in hun dagelijkse gebruiken doen ze nou net de dingen die ervoor zorgen dat je fit en vitaal ouder wordt. Er zijn op die plekken weinig mensen met leefstijl ziekten zo als diabetes type 2, hoge bloeddruk en overgewicht. De mensen worden hier gemiddeld en van nature allemaal ouder, er leven meer 100 jarigen. Er zijn meerder blue zones op de wereld en uit onderzoek blijkt dat zij een aantal gemeenschappelijke kenmerken hebben, de 9 pilaren. Dit zijn dingen die de mensen daar doen en normaal vinden.

Gezond oud worden heeft veel minder te maken met ouderen dan je zou denken, juist die eerste 1000 dagen van je leven zijn het allerbelangrijkste. De plek waar je wieg staat betaald hoe oud we gemiddeld worden en daar kan wel een verschil van 40 jaren in zitten. Zo wordt een meisje geboren in Angola gemiddeld 44 jaar oud terwijl een meisje geboren in Japan gemiddeld 84 jaar wordt. Die eerste 1000 dagen maken een blauwdruk, alle fundamenten worden tijdens deze periode gevormd. Organen, maar ook gezonde hechting, we zetten onze eerste stapjes en spreken onze eerste woordjes. Van het moment van bevruchting tot we twee jaar zijn worden we letterlijk gevormd. Daarom zijn we als ouders en verzorgers zo ontzettend belangrijk voor die kleintjes waar we zo om geven.

Wat doen de mensen die in de blue zones daar nu en hoe kunnen wij zelf onze eigen blue zones creëren voor onze kinderen. Dat is precies waar we aan werken op de Healthy Ageing kinderopvang in Reitdiephaven! Een blue zone creëren rondom een kind vraagt doorzettingsvermogen en inzet van alle betrokken rondom het kind. Dit is iets wat je samen doet, echter probeer je als opvang in elk geval de kinderen het beste mee te geven en dat kun jij thuis ook weer doen. Hierbij een drietal van deze pijlers uitgelegd:

  1. Move Naturally. In blue zones zijn de mensen niet een of twee keer per week actief. Nee ze zijn de hele dag actief. Ze bewegen daar gedurende de hele dag, en wanneer ze zitten dan is dit niet langer dan 20 minuten. Kinderen zijn hier van nature al heel goed in, wat wij kunnen doen is hen dit niet afleren. Kinderen die moeilijk stil kunnen zitten? Geweldig, laat ze dat vooral niet afleren. Stimuleer bewegen juist, ga met ze naar buiten, spring dans en speel.
  2. Down shift. In blue zones zijn de mensen niet vrij van stress, ze weten echter wel hoe ze kunnen omgaan met stress. Ze mediteren, bidden of hebben andere gezonde rituelen hoe ze kunnen ontspannen van stress. Probeer voor jezelf en je kind te ontdekken hoe jij stress kunt loslaten en zet hier dagelijkse systemen voor neer. Ontdek samen wat voor ieder gezinslid werkt.
  3. More greens. Groenten is het hoofd aandeel in de blue zones, men eet veelal uit eigen moestuin (wat weer helemaal move Naturally is). Ze kopen lokaal, eten amper suiker en geen pakjes of zakjes. Ze eten pure producten, veel groenten! Nu denk je bij deze misschien, toch niet groenten, die gaan er het moeilijkst in! Weet dat je groenten kunt leren eten. Lees in deze blog meer over groenten proeven: https://www.kidsfirst.nl/groente-proeven/

Gezond oud worden begint dus niet bij je pensioen. Als je jong leert hoe je goed voor gezondheid kunt zorgen zul je daar je leven lang profijt van hebben. Door nu de norm te bepalen voor en met de kinderen zullen ze dit meenemen naar later. Zodat ook het noorden van Nederland een blue zone is, waar wij fit en vitaal genieten van onze oude dag! En dat begint dus niet later, maar gewoon nu. Nu doen wat je kunt doen voor een betere gezondheid.