Man, kom toch werken in de kinderopvang

24 mei 2022
Kids First COP groep wil meer mannen in de kinderopvang en is een grootschalige campagne gestart, helemaal gericht op de man. Met stoere video’s, waarin eigen mannelijke medewerkers iets laten zien van hun werk in de kinderopvang, proberen ze de doelgroep aan te spreken. 

De campagne voor mannen in de kinderopvang kwam voort uit een succesvolle campagne waarin de kinderopvangorganisatie nieuwe medewerkers wilden trekken. Zo werd er onder meer in de provincies waarin Kids First actief is (Friesland, Groningen en Drenthe) geadverteerd met posters langs de wegen. Met succes: maar liefst 40 nieuwe kandidaten meldden zich, en nog eens 25 potentiële medewerkers zijn gestart in de Kids First Academy om zich om te laten scholen tot pedagogisch medewerker. Een nieuwe klas staat op de wachtlijst. 

Meer mannen in de kinderopvang

Maar opvallend genoeg zit daar niet één man bij. En dat moet anders. ‘Van de medewerkers in de kinderopvang is momenteel slechts 3 procent man. Terwijl juist mannen op de groep, samen met de vrouwelijke medewerkers, zorgen voor balans’, vertelt Esther Ottens van Kids First. ‘Voor kinderen is het prettig om niet alleen vrouwelijke maar ook mannelijke rolmodellen te hebben in de kinderopvang. Mannen brengen echt iets anders mee op de groep. Zij ondernemen vaak weer andere activiteiten met de kinderen, dan hun vrouwelijke collega’s.’ 

Verruiming diplomalijst

Ottens ziet dat juist vrouwen vaker voor een verzorgend beroep kiezen, zoals kinderopvang. Mannen komen er vaak pas achter hoe leuk kinderen zijn, wanneer zij bijvoorbeeld vader worden. En dan is de beroepskeuze voor een ander vak vaak allang gemaakt. ‘Gelukkig wordt de diplomalijst om te werken in de kinderopvang steeds meer uitgebreid. Zo kunnen ook mannen die bijvoorbeeld sportdocent zijn gemakkelijk de overstap maken naar de kinderopvang. Maar ook mannen met een heel andere opleidingsachtergrond kunnen via onze eigen Kids First Academy of samenwerkingspartner omgeschoold worden tot pedagogisch professional.’  

Campagnevideo’s

Kids Frist heeft twee campagnevideo’s gelanceerd, waarin twee eigen mannelijke medewerkers vertellen en laten zien wat zij zoal ondernemen met de bso-kinderen. Zo geeft een pedagogisch medewerker judo-les en een collega van hem gaat samen met kinderen graffiti spuiten. ‘Activiteiten waar zij goed in zijn, in op zijn geleid en wat ze weer delen met de bso-kinderen’, vertelt Ottens. De kinderopvangorganisatie wil met de campagne laten zien hoe leuk het is om te werken in de kinderopvang, ook voor een man. 

Informatieavonden voor man en vrouw

Op 31 mei, 1 en 2 juni is iedereen welkom bij de informatieavond, daar ervaar je alles in één avond: van werksfeer tot aan salaris. Wil je hierbij aanwezig zijn? Kijk dan hier of stuur een mail naar werken@kidsfirst.nl

 

*bron kinderopvangtotaal