“Skip die peuken, pak je pegels”

26 oktober 2020

Vandaag start het Regionaal Netwerk Rookvrij Opgroeien* een nieuwe campagne genaamd ‘Skip die peuken, pak je pegels’. Met doel scholieren te motiveren om te stoppen met roken. Dit doen ze met een muzikaal tintje.

In navolging op de eerdere campagne AarzelNiet, waar het gesprek tussen rokers en niet-rokers centraal stond, lanceert het netwerk nu een campagne gericht op scholieren in de leeftijd 12-25 jaar. De slogan: ‘Wat is roken jou waard? Skip die peuken, pak je pegels’ zet de jeugd aan het denken over de financiële gevolgen van het roken. Want dat roken schadelijk is voor je gezondheid lijkt voor de meeste scholieren geen argument te zijn om te stoppen met roken.

Online boodschap van rapper

Vanaf 26 oktober start de campagne op verschillende sociale media kanalen. Hiervoor is de lokaal bekende rapper Mark Roggebrood ingezet. Hij geeft op zijn manier scholieren die roken een boodschap mee om over na te denken. BSO-kinderen van Kids First COP groep maken TikTok filmpjes op deze rap, de lancering is begin november. 

Wie rookt er nog?

Hoewel er steeds minder jongeren roken, rookt bijna 1 op 10 scholieren in de provincie Groningen nog. Op het VMBO in klas 3 rookt zelfs 1 op de 6 scholieren (bron: Jeugdgezondheidsmonitor 2019 GGD Groningen). Dit was voor het netwerk de aanleiding om samen met scholieren deze campagne te starten en hen bewust te maken van hun rookgedrag. 

Wat is roken waard?

GGD Groningen, Samirah Schipper: “We hebben samen met scholieren nagedacht over hoe we ze het beste kunnen bereiken. Uit onderzoek blijkt dat scholieren worden geleid door emotie en beloning op korte termijn. Argumenten als ‘het is slecht voor je gezondheid’ komen niet aan, dat staat te ver van ze af. Daarom hebben we gekozen voor een aanpak waarbij direct duidelijk wordt wat de winst is om niet te roken. Dit onder de noemer “Wat is roken jou waard?” We laten zien wat je kunt kopen voor het geld dat je anders kwijt bent aan peuken. We denken hiermee in ieder geval de aandacht van de scholieren te krijgen en de gevolgen van roken op deze manier bespreekbaar te maken. Natuurlijk is de slogan ook op te vatten als wat roken je nu echt waard is: je geld en natuurlijk ook je eigen gezondheid.”

Vanuit Kids First COP groep wordt elk jaar aandacht besteed in het kader van Stoptober, vanuit de visie dat kinderen het verdienen om op te groeien in een gezonde en rookvrije omgeving. Vorig jaar rolden de kinderen een grote bal met de het woord ‘STOP’ er op door verschillende steden. Dit jaar vindt de aandacht online plaats door middel van dansfilmpjes op de rap. “We vinden het belangrijk dat kinderen gezond opgroeien, roken hoort daar wat ons betreft niet bij.” vertelt Esther Ottens – van Noordt, communicatieadviseur Kids First COP groep. Ze vervolgt: “Met deze actie creëren we naast bewustwording bij, hopelijk ook een gezonde toekomst voor de volgende generatie volwassenen.”

Meer informatie is te lezen op www.watisrokenwaard.nl

 

(* Het Regionaal Netwerk Rookvrij Opgroeien bestaat uit alle Groninger gemeenten, onderwijsinstellingen, zorgorganisaties en meerdere partijen waar GGD Groningen de initiator van is. Een groot aantal partners van het netwerk kunt u terugvinden op https://aarzelniet.nl/partners)